Dzieci już w przedszkolu i żłobku poznają litery i rozpoczynają naukę czytania. Wśród maluchów sprawdza się metoda czytania globalnego, w której zamiast zapamiętywać wygląd pojedynczych liter, dzieci rozpoznają całe słowa. Ważną rolę mogę w tym odegrać również rodzice, którym polecamy kilka metod:
1. Odimienna nauka czytania – imię dziecka zapisujemy na kartce, czytając po kolei każdą notowaną literkę. Wspólnie z dzieckiem je analizujemy. Następnie przygotowujemy rozsypankę z liter imienia i prosimy dziecko, aby je odtworzyło. Potem sięgamy po imiona pozostałych członków rodziny. W następnym etapie możemy także porozmieszczać ich „wizytówki” po całym domu – a zadaniem dziecka będzie ich odczytanie.
2. „Ściana pełna liter” —po tę zabawę możemy sięgnąć, kiedy dziecko dobrze radzi sobie z imionami. Na wybranej przestrzeni umieszczamy cały alfabet – zarówno duże, jak i małe, a także pisane i drukowane litery. Wspólnie je oglądamy, porównujemy, omawiamy ich wygląd i sprawdzamy w czyich imionach występują.
3. Loteryjka – to rodzaj gry, w której dziecko odznacza na karteczce ze swoim imieniem wypowiedziane przez rodzica litery np. kulką z plasteliny. Przedtem jednak należy omówić każdą z nich z maluchem.