Samodzielne poznawanie świata, czyli metoda projektów badawczych
Dzieci kochają się uczyć… przynajmniej dopóki nie rozpoczną formalnej edukacji. W Piccolo Leonardo dbamy, aby tę naturalną skłonność podtrzymać, dlatego stosujemy m.in. metodę projektów badawczych. Maluchy same decydują, jakie zagadnienie chcą zgłębić i jak to zrobią. Nasi mali odkrywcy zbadali już tematy: „Glina”, „Pomidor” i „Makaron”. Teraz starsza grupa rozpoczyna projekt „Liść”, a młodsza – „Jabłko”.
Jak przebiega realizacja projektu?
Najpierw dzieci wybierają temat, a potem stawiają pytania i hipotezy, które nauczyciel zapisuje na dużej kartce i wiesza ją w dobrze widocznym miejscu, np.: z czego powstaje makaron? Kto potrafi go zrobić? Jaki ma kolor? Do czego można go wykorzystać? Następnie maluchy planują badania i sięgają do „kuferka badacza”, wypełnionego lupami, miarkami, łopatkami, podkładkami do rysowania, ołówkami i innymi, przydatnymi do pomiarów i badań przyrządami. W skrzynce znajduje się również aparat fotograficzny, niezbędny do dokumentowania kolejnych kroków podejmowanych przez dzieci.
Eksperci i badania w terenie
Dzieci zapraszają do przedszkola osoby, które uważają za ekspertów w danej dziedzinie – rodziców, dziadków lub specjalistów w danym zawodzie (wtedy pomaga nauczyciel). Odwiedzają także miejsca, w których, jak sądzą, mogą uzyskać informacje na postawione pytania. Nasze maluchy w związku z tym były już m.in. w bibliotece, w sklepie warzywnym, we włoskiej restauracji i w pracowni ceramicznej.
Podsumowanie
Na koniec dzieci razem z nauczycielem przeglądają zebrane materiały i przetwarzają zdobyte doświadczenia w wiedzę osobistą. Zastanawiają się też, jak mogą podzielić się nią z innymi, chociażby poprzez zaproszenie do przedszkola rodziców lub kolegów.